chceme lepšiu školu v Záhorskej Bystrici


Dá sa zabrániť konfliktom medzi učiteľom a rodičom?

12.09.2011 04:19
Otázka: „Niektorí rodičia sa snažia zasahovať do mojej odbornej práce. Veľmi ma mrzí, ak sa dostanem s rodičom do konfliktu, odčerpáva mi to veľa energie. Dá sa zabrániť tomu, aby konflikty vôbec vznikali?“
 
Mnohí z nás vnímame konflikty negatívne, preto sa snažíme konfliktom vyhýbať, nie vždy je to však možné. Konflikty medzi ľuďmi sú prirodzené a sú normálnou súčasťou života. Nedá sa im úplne vyhnúť, pretože rôzni ľudia majú odlišné postoje, názory, skúsenosti. Dnes majú rodičia prostredníctvom internetu prístup k rôznym odborným informáciám, napr. aj o poruchách učenia a pozornosti, môžu ich konfrontovať s prístupom učiteľa a uplatňovať rôzne požiadavky. Konflikt patrí medzi náročné situácie na zvládnutie, ale sám o sebe nie je negatívnym javom. Negatívne pôsobia v ňom emócie, ktoré spájame s konfliktom a často ich nevieme zvládnuť, napr. neistota, strach, zlosť, rozčúlenie, agresia.
 
Konflikty sa môžeme naučiť zvládať a môžu spĺňať aj pozitívnu úlohu, ak prebiehajú konštruktívne a ich výsledkom je, že obe strany spoločne hľadajú riešenia a neútočia zbytočne na seba. Konflikt nás vlastne môže naštartovať k riešeniu problému. Dôležité je, aký postoj ku konfliktu zaujmeme. Nevnímajme ho ako boj, ktorý musí mať víťaza a porazeného. Konflikt sa dá riešiť tak, že obe strany budú mať z neho zisk. Dôležité je venovať sa obsahovej stránke konfliktu, zistiť, o čo v ňom skutočne ide, a zvládnuť subjektívnu emočnú stránku konfliktu. Podstata konfliktu nemusí byť jasná na prvý pohľad.

Nezabúdajme, že nám v komunikácii s rodičom nejde o víťazstvo, rodič nie je náš súper a našim cieľom nemôže byť poraziť ho. Ide nám o to, aby sme rodiča získali na spoluprácu. V prípade, ak rodič odchádza po rozhovore s nami s pocitom porazeného, vytvára si k nám negatívny vzťah a v budúcom rozhovore môže vystupovať veľmi útočne až agresívne.

Efektívne konštruktívne riešenie konfliktov sa dá naučiť. Ak sa ním to podarí, veľa tým získame my aj naši partneri, žiaci a ich rodičia. Aj v konfliktnej situácii môžeme vystupovať sebaisto, aby rodič nemal pocit, že sme bezradní.

 

Ako správne viesť rozhovor s rodičom

Email this Článok
Ponúkame niekoľko praktických rád, ako postupovať pri rozhovore s rodičom, aby bol jeho výsledok pre obe strany priaznivý a, hlavne, aby sa učiteľ i rodič pri rozhovore cítili dobre.
Ako správne viesť rozhovor s rodičom
  • Rozhovor začnite vždy pozitívnou informáciou o dieťati, jeho – i keď minimálnych – školských úspechoch.
  • Oceňte skutočnosť, že si rodič našiel čas a do školy sa dostavil.
  • Posilňujte jeho rodičovskú rolu, vyzdvihnite, že napriek pracovnému zaťaženiu si našiel čas na svoje dieťa.
  • Vyhnite sa prikazovaniu, vyhrážaniu, kázaniu, mentorovaniu.
  • Vyhnite sa urážaniu tak dieťaťa, ako aj školy a, samozrejme, rodiny.
  • Demonštrujte svoje pochopenie rodiča a jeho problémov aj neverbálnym vyjadrením:

        - tónom hlasu,
        - výrazom tváre,
        - gestami,
        - očným kontaktom,
        - postavením tela.

  • Neprerušujte rodiča, neskáčte mu do reči.
  • Prejavujte záujem o jeho problémy doma s dieťaťom.
  • Ukážte, že rodičovi rozumiete a chápete jeho problémy.
  • Pozitívne zhodnoťte jeho snahu o nápravu, ako aj pokroky práce s dieťaťom.
  • Dajte najavo, že rodičovi veríte a dôverujete.
  • Používajte JA-výroky, hovorte za seba, nie v pluráli: „My to tu nezvládame..., tu sa nedá nič zmeniť..., treba s tým niečo urobiť...“
  • Rozprávajte o probléme žiaka, nie o jeho osobe.
  • Rozprávajte iba o veciach, na ktoré má rodič vplyv, neriešte problémy celého sveta.
  • Nehodnoťte rodiča, jeho doterajšiu pasivitu alebo aktivitu voči škole.
  • Nazývajte dieťa menom, nikdy nehovorte „on“ a o sebe nehovorte „my".
     

Je dôležité si uvedomiť, že spolupráca rodiny a školy nie je len predvolanie rodiča do školy kvôli problémom so žiakom, ale spolupráca má množstvo podôb.
Snahou pedagógov by mala byť systematická spolupráca, aby si mohli s rodičmi navzájom pomáhať pri výchove, učení a zvládaní problémov dieťaťa. Každá škola má svoje špecifiká, má svoje vlastné problémy, má typickú atmosféru a školskú klímu.



Ako komunikovať s rodičmi – ciele rozhovoru

Email this Článok
Otázka: Aké ciele si mám určiť v rozhovore s rodičom?

V rámci jedného stretnutia si môžeme určiť viac cieľov, podľa ktorých potom riadime náš rozhovor:

  • Základným cieľom je, že chceme poskytnúť rodičovi informácie o dieťati. Premyslíme si postupnosť a         kombináciu pozitívnych a negatívnych informácií. Prevládať by mali pozitívne informácie, ktoré zaradíme na začiatok i koniec rozhovoru, ale i v priebehu rozhovoru doplníme negatívne informácie pozitívnou správou, povzbudením. Pomôže nám, ak si pozitívne stránky dieťaťa aj jeho nedostatky dopredu napíšeme.
     
  • Druhým cieľom je, že chceme rodiča inštruovať, čo a ako ma doma s dieťaťom robiť. Tu je dôležité si uvedomiť, že rodič nie je odborník. Uvedomiť si, čo môžeme od neho očakávať a žiadať s ohľadom na jeho schopnosti, pracovnú zaneprázdnenosť a spôsob života. Naše inštrukcie prispôsobíme typu a úrovni rodiča, s ktorým hovoríme.
     
  • Tretím cieľom je, že chceme rodiča motivovať k spolupráci a povzbudiť. Snažíme sa ho presvedčiť o význame spolupráce, pripraviť ho na to, že ide o dlhodobý problém, pri ktorom sa dopracujeme k úspechom len malými krôčikmi, povzbudiť ho, aby sa nevzdával, aj keď úspechy nie sú hneď viditeľné.
     
  • Štvrtým cieľom môže byť snaha zmeniť nevhodne postoje rodiča k dieťaťu, k učeniu alebo k škole ako takej. Musíme byť pripravení, že postoje ľudí sa menia veľmi ťažko a pomaly, vyžaduje si to od nás trpezlivosť a vytrvalosť.
     
  • Piatym cieľom môže byť získanie spätnej väzby. Ako rodič vníma našu prácu s dieťaťom? Aké výsledky vidí? Ako porozumel nášmu rozhovoru, čo si z neho odnáša? Pýtajme sa na jeho pocity a prežívanie problémov s dieťaťom.

Našim hlavným cieľom je pomoc dieťaťu. Niektoré ciele môžu byť jednorazové, niektoré sú dlhodobé a ich dosiahnutie nie je možné v priebehu jedného stretnutia (napr. zmena postojov). V práci s deťmi sú dlhodobé ciele častejšie.

Zdroj: Školský portál

 

—————

Späť