chceme lepšiu školu v Záhorskej Bystrici
Anketa z jesene v novinách Naša Bystrica
03.06.2011 20:36Názory na školu už vyjadrovali rodičia aj v novinách Naša Bystrica už v roku 2010. Prinášame Vám znenie názorov ktoré vtedy boli zverejnené v novinách: Zriaďovateľom školy je Mestská časť Záhorská Bystrica. Pri príležitosti začiatku školského roka, sme sa niektorých rodičov spýtali:
Niektorí z oslovených rodičov nám svoj názor povedali otvorene, iní nás požiadali o zachovanie ich anonymity.
Martina Maderová – matka dcéry, teraz druháčky
Moja dcéra chodila zatiaľ do školy iba jeden rok, ako prváčka. Mali sme pani
učiteľku, ktorá obstarávala takmer všetky predmety. Boli sme s ňou veľmi
spokojní. V prvom polroku mi prekážal ranný nástup do školy. Táto sa totiž
mala zaplniť v priebehu 10 – 15 minút, skôr nebola škola otvorená. To sa však
v druhom polroku zmenilo a je to už lepšie. Výhrady som mala aj s odovzdá
vaním detí v družine. Keď som prišla pre dcéru, stačilo povedať meno a klub
– prvý alebo druhý a po dvoch minútach dcéra prišla. Častokrát to zdvihli aj
malé deti, čo vo mne nevzbudzovalo dôveru a bála som sa o dcérinu bezpeč
nosť. Veľmi dbám na to, aby moje dieťa chodilo aj na rôzne krúžky, pretože
je to dôležité pre rozvoj jej osobnosti. Podľa toho som vyberala aj školu. Keď
sme boli na zápise do školy, garantovali nám, že bude môcť chodiť na klavír
priamo v škole. Realita je teraz iná. Vyučuje sa v Ľudovom dome, pretože
riaditeľstvo školy nebolo schopné zabezpečiť učiteľku do školy. Tie deti majú
6, 7 rokov a nie je práve najlepšie, keď chodia samy cez celú dedinu.
Matka dcéry a syna, prvý a druhý stupeň ZŠ
Nie som spokojná, rovnako ako všetci rodičia, ktorí zobrali svoje deti z tej
to školy. Počet žiakov klesá od prvého ročníka, ale výrazný odchod škola
zaznamenáva po 4. a 5. ročníku, ďalší odchádzajú aj po 6., 7. a 8. ročníku.
Žiaľ, odchádzajú aj mnohí učitelia. Z niektorých ročníkov odišlo v priebehu
12 rokov 50% žiakov a za posledné 45 rokov sa vystriedalo na našej škole
okolo 50 učiteľov. Základná škola by podľa môjho názoru mala byť vedená
ľuďmi, ktorých prioritným záujmom je kvalita vzdelávania a ktorí dokážu
efektívne komunikovať so všetkými zainteresovanými, vrátane rodičov žia
kov. Odporúčania a návrhy rodičov by mali vnímať ako dobrý impulz pre
zlepšenie situácie. Pokiaľ máme vo vedení školy ľudí, ktorí sa uzatvárajú
pred pozitívnymi zmenami a možnosť zmeny vnímajú ako ohrozenie svojho
postavenia, nemožno očakávať, že by škola prestala zaostávať za bežnými
štátnymi školami a zastavila nadmerný odliv žiakov a učiteľov. Obdobne
Rada školy (časť zastupujúca rodičov), ktorá je jedným z mála orgánov
slúžiacich na prenos názorov a návrhov rodičov na vedenie školy, by mala
začať fungovať transparentne, mala by rodičov skutočne zastupovať a ko
munikovať ich požiadavky s náležitou intenzitou. Nie je to práve Rada školy,
ktorá priamym dosahom môže zvrátiť nepriaznivé smerovanie školy?
V škole mi chýba aj aktívnejšia krúžková činnosť. Máme nádherný areál –
telocvičňu, tanečnú sálu, basketbalové ihrisko, futbalové ihrisko, atletickú
dráhu – to všetko by sa malo lepšie využívať na mimoškolskú činnosť.
Andrea Serečinová – matka syna, teraz druháka
So školou nie som spokojná, aj preto z nej náš syn po roku odchádza, a to aj
napriek tomu, že p. Gašparíková v 1. roč. bola veľmi dobrá. Viem, že nie sme
jediní nespokojní rodičia, ktorí sa rozhodujú pre odchod, napriek tomu, že
každodenné cestovanie do iných mestských častí je pre nich záťažou. Pri rie
šení šikany chýba snaha vedenia a pedagógov včas ju odhaľovať a neriešiť ju až
na popud rodičov ako „trpený“ problém. Zvýšiť by sa mala pozornosť o bez
pečnosť najmä v školskej družine. Namiesto dôrazu na materiálnu stránku, by
sa prioritou školy malo stať kvalitné vzdelanie a výchova. Neboli sme spokojní
ani s činnosťou Rady školy, ani s občianskymi združeniami pri škole – viem,
že na iných školách má každý rodič vplyv na to, ako sa naloží s vyzbieranými
peniazmi. V Záhorskej Bystrici nie. O tom, že na škole nie je dobrá atmosféra,
svedčí aj prosba o zachovanie anonymity tu vyjadrujúcich sa rodičov...
Helena Ďurovčíková – matka dcéry, teraz šiestačk
Do miestnej školy chodili naše dve deti, starší 15ročný syn prestúpil na inú
školu pred tromi rokmi, dcéra odchádza teraz po 5. ročníku. V minulom
školskom roku sme boli s kvalitou výučby vcelku spokojní. Horšie to bolo
na prvom stupni. Učiteľka v 1. triede p. Šebíková bola excelentná pedago
gička ale v 2. a 3. ročníku ich učila pani učiteľka, ktorú síce deti mali rady,
ale iba preto, že sa nemuseli učiť. Táto pani učiteľka už na škole nepracuje.
Problémy boli aj s vyučovaním informatiky, na ktorú sme sa sťažovali. Na
hodine sa deti skôr hrali na internete, než aby sa učili praktické veci. Prob
lém bol aj s technickou výchovou, na ktorú pravdepodobne nebol kvalifiko
vaný učiteľ. A tak sa tieto hodiny využívali na upratovanie školského dvora,
hoci tento predmet má presné osnovy a deti sa môžu naučiť veľa užitočných
poznatkov využiteľných aj v ostatných prírodovedných predmetoch. Argu
ment vedenia školy, prečo sa technická výchova nemôže normálne vyučovať
bol, že škola nedisponuje dielňami na zabezpečenie výuky. Aj napriek častej
fluktuácii učiteľov treba zdôrazniť, že na škole sú aj vynikajúci učitelia. Veľ
mi pozitívne oceňujeme, že škola poskytuje deťom kvalitné kurzy angličtiny
s anglickými lektormi. Myslím, že by sa mala zmeniť komunikácia vede
nia školy s rodičmi. Všetky, aj konštruktívne, pripomienky rodičov vníma
vedenie ako kritiku. Pani riaditeľka ani raz neprišla medzi rodičov, aby si
vypočula ich námietky.
Matka dcéry, teraz tretiačky
Mám výhrady voči kvalite výuky. Moja dcéra má triedneho učiteľa, kto
rý sa veľa času venuje inej činnosti ako vyučovaniu. Preto veľa hodín
zastupuje za neho niekto iný. Hodiny prírodovedy učí pani riaditeľka.
Hodiny, ktoré nemohla odučiť, boli opäť suplované. Nie som spokojná
ani s kvalitou výuky cudzích jazykov. Pri príchode do školy sme dostá
vali taký letáčik, kde sa deklarovalo, že sa vyučuje anglický, nemecký,
taliansky jazyk. Keď sme sa potom pýtali na druhý jazyk, najskôr nemali
dosť detí a neskôr sa k nám rodičom informácia o vytvorení jazykového
krúžku vôbec nedostala. Dcéra sa učí angličtinu, rok, dva, stále to isté,
nikam sa neposunula. Riešim to tak, že jej platím súkromné hodiny. Veľa
detí odchádza, ale mnoho rodičov je takých, že nepovedia svoj názor. Na
rodičovskom združení si medzi sebou mamičky šepkajú, čo je zlé, ale
otvorene to nepovedia. Faktom je, že vedenie školy sa v podstate bráni
akémukoľvek názoru, ktorý by mohol pôsobiť negatívne. Berú to strašne
osobne. Nechápu, že chceme niečo zmeniť k lepšiemu. Navyše kritiku
otočia proti nám a doplatia na to naše deti.
Matka dcéry
Nie som spokojná s kvalitou vyučovania, často sa menia učitelia, veľa ho
dín je suplovaných. V druhom ročníku mala dcéra výbornú učiteľku, ale
skupinka rodičov sa proti nej postavila, doslova ju vyštvali a nakoniec do
nútili odísť. Väčšine rodičov sa to nepáčilo, ani mne. Preto som bola aj za
riaditeľkou, aby problém riešila, ale nič neurobila. Teraz mala dcéra dva
roky po sebe tú istú učiteľku, ale čo bude tento rok, to zatiaľ neviem. Veľa
učiteľov zo školy odchádza, takže nikdy nevieme, kto bude deti učiť. Nepáči
sa mi ani to, že pomerne veľa na školu prispievame. Pýtajú od nás dosť veľa
peňazí a navyše ešte kupujeme všelijaké ďalšie knižky – keď učiteľka povie,
že si majú deti niečo navyše prečítať. Nie som lakomá, ale nezdá sa mi to
v poriadku takto vyťahovať z rodičov peniaze.
Ivan Bošňák – otec tretiačky:
"V prvom rade som rád, že v Bystrici školu máme a že sa ju v roku 2002, keď
malým školám pod 200 žiakov hrozil zánik a zrušenie, podarilo zachovať. Je
to pre obec privilégium a aj veľká zodpovednosť. Tiež som úprimne vďačný
všetkým učiteľom, ktorí sa venovali našim deťom a veľa ich naučili. Som
fanúšikom prísnejšej, ale láskavej školy, jasných pravidiel a inovácií. Naša
tretiačka má viac jazykov, viac možnosti, krajší areál a možno stále málo
informatiky, ako mala jej o 4 roky staršia sestra. Do školy v obci ide ráno
pešo, našla tu množstvo kamošov, v bystrickej škole sa cíti dobre. My/ja sa
snažím škole pomáhať tak, aby sme deťom zlepšovali podmienky na vzdelá
vanie a zamestnancom uľahčili a spríjemnili ich náročnú prácu. Je to beh na
veľmi, veľmi dlhú trať, vyžaduje veľa trpezlivosti, súhrn, podporu, dôveru a
aj koncepciu. A dovolím si zdôrazniť – kritický hlas, ale pomocnú ruku od
všetkých tých, ktorí presne vedia ako dobrú školu vybudovať – v Bystrici je
ich veľmi veľa. Tiež budú potrebné peniaze, vo Fínsku, krajine s najlepším
školstvom v Európe, je to 16 percent verejných výdavkov. So školou som
spokojný, drobnosti neriešim, zásadné problémy som naopak pripravený
riešiť a rázne tlačiť na zriaďovateľa, aby bral konečne školstvo v obci ako
svoju absolútnu prioritu."
Zdroj: https://www.jozefkrupa.sk/wp-content/uploads/nasa-bystrica-4.pdf
—————